Peugeot vil tilbage til USA.

Topchefen for PSA Group, portugiseren Carlos Tavares, har en plan, der siger at Peugeot er tilbage i USA senest i år 2026.

Se mere om udmeldingen fra Peugeot, som kommer i en krisetid for USA’s egen bilindustri.

Peugeot USA

Peugeot retter blikket mod USA – i Danmark er Peugeot 208 per primo-19 den mest solgte bilmodel.

Peugeot USA – ikke siden 1991

Det franske bilmærke forlod USA i 1991 efter nogen svære år.

Citroen havde allerede forladt Canada og USA, og mange andre europæiske bilproducenter havde også svært ved at tjene penge i Amerika. Fiat og Maserati endte eksempelvis også med at trække følehornene til sig.

Problemerne for Peugeot i USA var til dels produkterne. Datidens Peugeot 505 var en avanceret, elegant og velkørende bil, men holdbarheden var ikke for god, og rusten havde med at tage dem, som trods alt blev mekanisk vedligeholdt. En velholdt Peugeot 505 Turbo er stadig en spændende bil. Der er bare ikke mange tilbage.

Inden da var Peugeot 504 en sællert i slut 1960’erne og i 1970’erne. Bilen er hårdfør (bortset fra rust) og kører stadig rundt mange steder i Afrika og Mellemøsten.

I 1977 blev topmodellen Peugeot 604 introduceret i USA med en vis succes. Holdbarheden var dog heller ikke denne models stærke side; specielt ikke med nødtørftigt vedligehold.

Vi bemærker at danske Steffen Moller bor i Virginia og er Peugeot enthusiast.

Der findes en hjemmeside for ejere og tilhængere af franske biler i USA.

Mærket Peugeot er i USA ikke så kendt længere. Det opfattes som europæisk – og dertil ifølge Peugeot ikke negativt. Det er værd at bemærke at den store franske producent Renault ikke er til stede i USA, men der sælges til gengæld mange Nissan biler, som er i familie med Renault.

Måske den mest kendte Peugeot-kører i USA er ham her:

Kriminalkommissær Columbo i sin hærgede Peugeot 403 Cabriolet.

Europæiske biler i USA

Amerikanerne har et ambivalent forhold til europæiske biler.

Mange skælder lystigt ud på Fiat, der betragtes som sub-standard – og desuden får skyld for at trække kvaliteten af Chrysler biler (endnu) længere ned efter at Fiat og Chrysler blev til Fiat Chrysler Automobiles i 2014.

De fleste amerikanere på den øvre del af indkomst-stigen har eller har tidligere haft en Jaguar, Audi, BMW eller Mercedes købt/leaset som ny.

Reservedele anses imidlertid som dyre for alle foreign cars, og reparationer er efter amerikanske forhold mere komplicerede med de avancerede tekniske løsninger, som findes i mange dyrere, moderne europæiske biler.

Man behøver ikke lede længe efter kritiske bileksperter. Scotty Kilmer i video ovenfor er én af de mere underholdende.

Bilerne fra de europæiske prestige-brands taber hurtigt voldsomt i værdi i USA; med mindre der er tale om sjældne modeller fra Ferrari, Lamborghini, Aston Martin og lignende.

Billig BMW 335/340 – pas på med USA biler!

De billigste europæiske motorvarianter af eksempelvis BMW 3-serie og BMW 4-serie findes slet ikke i USA.

Derimod er en BMW 335/435 eller en BMW 340/440 med 6 ‘ben’ og over 300 hestekræfter en ret normal bil. I Staterne sælges BMW  med masser af ekstraudstyr som standard, bilerne har ofte X-drive (4-hjulstræk) og stort set altid automatgear, naturligvis.

Topmodellerne af BMW 3-serie/4-serie er faktisk så billige efter 3-4 år på de amerikanske veje at der er en betydelig re-eksport til Europa.

BMW 335 iX 2013

Dertil skal lægges at der findes mange  skadede luksusbiler og biler udsat for vand; også kaldet flooded cars. Disse US biler har en såkaldt salvage title, der indikerer at bilen på et tidspunkt blev skadet og videresolgt. En bil med en salvage title anses for en problem-bil i USA og bliver typisk solgt på auktion af forsikringsselskaberne, hvorefter at man håber at de forsvinder som reservedelsbiler – eller til udlandet.

Veludstyrede versioner af BMW, Audi, Mercedes, Mini m.v. opkøbes i store tal til en lav pris som salvaged vehicle og sendes tilbage over dammen, repareres i Polen, Rusland, Litauen eller Estland og sælges derefter videre over hele Europa.

Det er værd at bemærke at kunderne til disse biler af og til ikke finder ud af at deres nye pride & joy tidligere var en totalskadet bil eller flooded og dermed en salvaged vehicle i USA, før det er for sent – typisk opstår der efter et stykke tid fejl i elektronikken, som er umulige at udbedre.

Relaterede artikler:

Full size LEGO Chevy pickup truck på Detroit Motor Show

Denne artikel er senest opdateret i