Spørgsmålet er om kinesiske elbiler får lov til at indtage det amerikanske marked – eller om høje toldsatser tvinger kineserne til at producere i USA.

Den amerikanske bilproducent Tesla har med Model 3 allerede jaget i en skræk i livet på luksus brands som Audi, BMW og Mercedes. Kinas producenter af elbiler har potentiale til at overrumple alle; inklusiv alle amerikanske bilproducenter.

Tesla 3 2018 Blue

Mest solgte bil i USA i den lille prestige-klasse – Tesla Model 3.

Markedet for elbiler i USA er stadig lille og i høj grad koncentreret om dyre luksusbiler med en nypris over $40.000.

Markedslederen Tesla har desuden fortsat et underudviklet servicenet, der er lange ventetider på dyre reservedele, og bilerne produceret af Tesla er ikke så driftssikre, som den høje pris indikerer.

Kina klar med masser af billige elbiler

I Kina er tilgangen til elbil-produktion en helt anden.

Her satses der bredt på elbiler i næsten alle prisklasser, og førende producenter som BYD har for længst indset at kontrol med batteri-produktion er nøglen til succes. Hertil kommer at det kinesiske regime støtter nationale producenter af elbiler med store beløb.

Ifølge god artikel på DR skrevet af Søren Bjørn-Hansen, er der over 100 producenter af elbiler i Kina.

BYD elbil model EV360

BYD EV360.

Elbiler i USA

I 2018 blev der samlet solgt godt 240.000 plug-in elbiler (EV’s) i USA; dvs. biler, som udelukkende kører på el.

Der er stor forskel på, hvilke EV modeller, der hitter. Ingen producenter har tilnærmelsesvis fået så godt fat som Tesla. Se artikel på CleanTech.

Elon Musk rider med Model 3 på en bølge. De i alt 240.000 elbiler solgt på det amerikanske marked er dog fortsat en dråbe i havet i forhold til de ca. 17,3 millioner biler (personbiler, SUV, minivan og light truck), som blev solgt i USA i 2018.

Tesla Model 3 sad i første kvartal 2019 på ca. 60% af salget af elbiler i USA.

Der er spekulation på Bloomberg om, hvorvidt USA vil indføre yderligere told på elbiler for at beskytte amerikanske producenter. Imens er Tesla ved at opbygge produktion i Kina – sandsynligvis ikke mindst fordi den fremstormende producent af luksus-elbiler har mere end svært ved at tjene penge på elbiler produceret i USA.

Relateret artikel:

Danske Henrik Fisker kommer med Tesla vurdering.

Denne artikel er senest opdateret i