Mens man i Europa dyrker køreegenskaber, forfinede tekniske løsninger og interiør-kvalitet, har man i USA et mere kontant syn på begrebet luksusbil.

Først og fremmest skal den amerikanske kunde tilfredsstilles i form af et premium bilmærke og en i sagens natur ‘stor’ præsentabel bil.

Så længe nogen kan huske, har det traditionelt har været Cadillac, Lincoln, Buick og Chrysler, som har domineret amerikanske mainstream køberes smag for dyre biler, er det er derfor her blandt disse US-bilmærker at man finder de relativt prisbillige tilbud i premium/luksus-klassen af udlejningsbiler i USA. Nyt premium brand i USA er Tesla, men til udlejningsbrug er udbredelsen af elbiler per 2017 meget begrænset.

Chrysler 300 car rental US

Stor og billig amerikaner billeje – masser af plads.

Man kan også være heldig at få stillet en europæisk BMW, Mercedes, Jaguar eller Audi til rådighed, og Lexus, Acura og Infiniti findes også, men generelt sværger USA-billeje selskaber til amerikanske biler i premium-klassen – de er nemlig langt billigere i indkøb (med betydelige flåde-rabatter).

Der findes dog også special-biler i USA til leje i form af eksempelvis Hertz-Prestige Collection eller Avis-Signature Series som også tilbyder dyre europæiske og japanske biler/bilmærker.

Chrysler 300 – generation II fra 2011-frem

Skal man en tur fra Los Angeles til Las Vegas, eller har man planlagt et road trip af Route 66, vil én af de billigste premium lejebiler i USA meget ofte være en Chrysler 300C.

Modellen fås både som 4-dørs sedan eller som 5-dørs stationcar (stationcar kun uden for Nordamerika og det vil i realiteten sige forbeholdt Europa).

Chrysler 300 back picture

Amerikanerbil i traditionel størrelse – Chrysler 300 med 2017 facelift detaljer.

Motorudvalget omfatter i USA udelukkende benzinmodeller. Den typiske variant er en Chrysler 300 3,6 ‘Pentastar’ som Touring eller Limited. I udstyrsniveau’er kunne den store Chrysler per primo 2017 fås som med udgåede modeller markerede som ‘discontinued’:

  • Touring – basal men veludstyret indgangsmodel (discontinued)
  • Limited – pænt udstyr med detaljer man ikke finder i sammenlignelige BMW/Audi
  • 300S – sportslig tilsnit, men ikke væsensforskellig fra Limited
  • 300C – luksusudstyr på højt niveau
  • 300C Platinum – den ultimative luksuriøse Chrysler
  • SRT V8 – den sportslige mafia-style Chrysler 300 med 6,4 liter motor (discontinued i USA)

Bemærk at Chrysler 300/300C altid har 4 døre i USA – og altså ikke kan fås som stationcar.

Bagageplads Chrysler 300 lejebil

Den velvoksne amerikaner har et pænt stort og reelt bagagerum med plads til kufferter og habengut for 4-5 personer på USA rejsen.

Bagagerums-kapacitet er på 481 liter.

Chrysler 300 Trunk Size

Så stort er bagagerummet i en Chrysler limousine.

Bilen vejer over 2,1 ton og har en længde på 5,06 meter i den amerikanske 4-dørs udgave.

Bagageplads i en Chrysler 300 er målt på størrelse i forhold til bilen således ikke imponerende. Det samme gælder i øvrigt hovedhøjden for bagsædepassagerer. De fleste får dog hverken problemer med manglende plads til kufferter eller pladsforhold i den trods alt efter europæisk målestok enorme bil. Til sammenligning måler mindste Mercedes S-klasse 5,11 meter.

Har man brug for lidt mere bagageplads, er en mellestor SUV, som eksempelvis Ford Edge et oplagt valg af USA lejebil.

Andre udlejningsbiler i USA – den store premium klasse (sedan, 4-døre, limousine)

Som alternativ til Chrysler 300 kan man i premium billeje-klassen møde Buick LaCrosse, Cadillac XTS eller eventuelt Infiniti Q70.

Meget ofte er nærmeste tilbud dog en Dodge Charger, som i princippet er samme bil som en Chrysler 300, men med et lidt mere sportsligt design (og en anden 4-dørs karrosse) og ofte ikke prissat helt så dyrt til udlejning som Chrysler 300. Der kan dog også ske hos nogle selskaber at være sammenfald af biludlejning-bilklasse mellem Dodge Charger og Chrysler 300.

Chrysler 300C / Lancia 300C i Europa

I 2011 blev en stor del af Chrysler-aktierne købt af Fiat, og i 2014 overtog Fiat reelt kontrollen med Chrysler. Tidligere var Chrysler en del af Daimler-Benz; nærmere bestemt i perioden 1998-2007.

Efter Fiats overtagelse blev der i Europa relanceret en Lancia Thema i form af en ‘re-badged’ Chrysler 300 – med Lancia logo for og bag og let ændrede udstyrsdetaljer.

Lancia-udgaven af Chrysler 300 (typisk med diesel-motor på 190 eller 236 hestekræfter og produceret i Graz i Østrig) solgte sløvt i de få lande, den for alvor blev markedsført i på europæisk plan. Sidste årgang af Lancia Thema baseret på Chrysler 300 var indtil videre årgang 2014.

Lancia Thema

Lancia Thema genoplivet ved hjælp af amerikansk doner-bil.

Den store premium-billeje-klasse i USA med flyder-dimensioner

Alle amerikanske Chrysler 300 bygges i Canada på Brampton, Ontario fabrikken.

Af produktionstekniske grunde er mindste motorversion fra 2011 standardiseret til at være Pentastar 3,6 liter versionen på 296 hestekræfter (300S ofte angivet med 300 hestekræfter). Denne motor er særdeles veloptimeret på både økonomi og effekt.

Det høje antal hestekræfter lyder af meget, og den over to tonstunge bil rykker da også pænt fra 0 til 100 under 8 sekunder, men vægten gør desværre at man aldrig føler et stort overskud af kræfter på trods af en ellers veludviklet og elastisk motor.

I Europa har Chrysler 300 måske ikke den store berettigelse, men på lange USA highway stræk er den fin – Fifth Gear blindtest af Chrysler 300.

Til gengæld er en Chrysler 300 utrolig støjsvag ved cruise-hastigheder (og dermed meget behagelig på langtur), relativ økonomisk ved moderate hastigheder og derfor et oplagt valg til USA road trip ferie.

Kan man godt lide at runde hjørner med en vis entusiasme, er en Ford Mustang dog et langt bedre valg.