En ny Ford Mustang er på banen – dog ikke til salg til Joe-Public. Man kan faktisk håbe på at denne bil forbliver en prototype.

Webasto, som er en kendt tysk producent af bl.a. soltag og cabriolet-toppe, har ‘for-the-sake-of-it’ bygget en Ford Mustang med lithium batterier og dertil manuelt gear – en super hurtig Ellert om man vil – firmaet kalder den Ford Mustang Lithium.

Godt 900 hypper har den, så ehh … hvem kan tøjle dem?

Ford Mustang Lithium Elbil

Ford Mustang elbil.

De fleste bilfabrikker er endelig kommet i tanker om at de skal med på EV (electric vehicle) vognen, men nogen gange bliver det lidt mystisk, hvad pokker bilproducenterne har gang i?

Med Webasto kreationen, er Ford tilsyneladende blevet overhalet indenom af én af sine store underleverandører, men måske skaden ikke er så stor. Al omtale er jo god omtale.

Se også: Lej en Tesla i USA via Turo.

Alle tiders bedste ny Ford Mustang med gammeldags V8 uden turbo (introduceret i 2015) er en herrebil. Selv de billigere Mustang med mindre motorer (typisk 2,3 liter Turbo-GDI og 4 cylindre EcoBoost) er ganske udmærkede til udlejningsbrug, da sådan en bil er ‘pumpet’ op til over 300 hestekræfter.

Om man skal eje en ‘EcoBoost’ er en anden sag, da de ‘gammeldags’ V8’ere uden alt det moderne Gasoline Direct Injection og turboladning-gøgl holder langt bedre – og væsentligt længere.

Hele paletten af Ford Mustang modeller er imidlertid fantastiske som nye biler – og du kan leje en Mustang billigt i USA.

Når man først sidder i den og mærker kræfterne, glemmer man hurtigt at en ny Mustang i kabinen har en del dårlige samlinger og desuden hist og her ringe materialer. Især plastik-kvalitet og chrome-kvalitet halter. Selv en simpel Mini fra 2010 (og det er ellers slemt nok med plastik her også) har bedre kabine kvalitet.

Ford Mustang formår imidlertid at bringe et smil frem på chaufførens læber; selv dem med det mest minimale racing-gen i blodet må overgive sig – en lille tur søndag formiddag på vej til bageren bliver en oplevelse 😉

Den ultimative Ford Mustang Bullitt – dansk test.

Hvad skal vi så med en Webasto Ellert i Ford Mustang universet?

Ny Ford Mustang elbil fra Webasto

Den nye Ford Mustang (EV) Ellert har som alle andre elbiler sandsynligvis langt over 500 kilo batterier at slæbe rundt på.

Uanset af bilens elmotor; som i en Tesla, formår at give bilen en fantastisk acceleration, er ideen om konstant at transportere et halv ton dødvægt i batterier (eller mere) rundt i en sportsvogn total idiotisk – også selv om batterierne i dette tilfælde er fordelt hist og her for at skabe tæt på 50/50 vægtfordeling.

En Ford Mustang ville give mere mening som brintbil (fuel cell EV) – og det ville en Tesla sikkert også, men det er en anden diskussion. Elon Musk har ikke lyst til at få læderet mere op, end han allerede har – så ingen støtte til brintbiler (fuel cell EV cars) fra hans side. Brintbiler kan Elon Musk faktisk slet ikke lide! – hvorfor mon?

SEMA præsentation af Webasto Mustang Lithium.

For at bøde lidt på ‘smerten’ i forhold til kundegruppens (sporty drivers / car enthusiasts) åbenlyse præferencer, har den ny Ford Mustang Lithium manuel gearkasse. Dér hopper kæden helt af i en elbil, som overhovedet ikke har brug for gear. Måske Webasto godt ved dette, man får fornemmelsen af at de nærmest har bygget bilen som et marketings-stunt.

Porsche står med det samme dilemma i forhold til sin traditionelle kundegruppe, og har derfor givet den nye Porsche Taycan to gear (!). Så smager den da lidt af fugl.

Hvordan virker en elbil?

Man får kræfterne frem i en elbil (EV) ved blot at ‘give gas’ – det sker ved at skrue op for elmotorens ydelse; i princippet som når man regulerer hastigheden på blæseren i bilen – eller som når man skruer op for sin støvsugers ‘sug’. Elbiler er i øvrigt generelt væsentligt billigere at vedligeholde, da der er langt færre (motor) dele, der kan gå i stykker.

Se mere om ny Ford Mustang ‘Ellert’ Frankenstein Monster på The Verge.

PS: Alle reservedele til en Tesla koster kassen, og Elon Musk vil helst ikke have at andre ‘piller’ ved hans biler. Så måske bedre at sige at alle elbiler er generelt billige at vedligeholde – bortset fra Tesla, som er hammer-hammer dyr at holde kørende målt på stort set alle reservedele/reparationer.

Ny Ford Mach E – elbil inspireret af Mustang

Ford er faktisk i november-19 lige ved at løfte sløret for deres egen elbil.

Den nye Ford Mach E bliver præsenteret d. 17/18 november i Los Angeles. Der er tale om en SUV / crossover, og Ford går tilsyneladende efter at konkurrere med den kommende nye Tesla Model Y (SUV bygget på Tesla Model 3).

Bilen har, hvis spionbillederne holder, Mustang-inspirerede baglygter. Se Ford Mach E elbil i camouflage.

Ford Danmark skiver sådan om Mach E SUV projektet i en pressemeddelelse.

Se også artikel om Ford Mustang elbil – Mach-E på Guide-USA.dk.

Relaterede artikler og links:

Interview med Henrik Fisker – Steffen Kretz skriver om elbiler i USA

Kina klar til at oversvømme markedet for elbiler i USA og Europa

Oprydning i amerikansk bilindustri – hvilke bilmodeller udgår i 2019?

Denne artikel er senest opdateret i